Fede fisk kan nedsætte risikoen for leddegigt
En ny svensk undersøgelse viser for første gang, at kost med fede fisk kan nedsætte risikoen for leddegigt med op til 20-30%. Modsat viser undersøgelsen også, at psykosocial arbejdsrelateret stress og tobaksrygning kan øge risikoen for at udvikle RA.
Studiet omfattede 1.899 leddegigtpatienter og 2.145 raske personer, som man sammenlignede. Her fandt forskerne ud af, at risikoen for at udvikle leddegigt var reduceret hos de personer, som spiste fed fisk 1-7 gange om ugen eller 1-3 gange om måneden sammenlignet med dem, der sjældent eller aldrig spiste fede fisk. Denne sammenhæng kunne derimod ikke påvises, hvis man spiste fiskeolie-præparater. Med andre ord er det selve fisken, man skal spise for at opnå effekten.
Tobaksrygning er allerede en kendt risikofaktor for leddegigt, men dette studie viste yderligere, at risikoen er afhængig af dosis (antal cigaretter man ryger over en given periode). Risikoen var mest øget hos dem, der var bærer af genet PTPN22, der er associeret med leddegigt. Også psykosocial arbejdsrelateret stress viste sig at være associeret med øget risiko for udvikling af RA.
|