Hjælp til søgning

Alkohol kan nedsætte risikoen for leddegigt

Mennesker, der drikker alkohol i moderate mængder, har en mindsket risiko for at få leddegigt i forhold til dem, der drikker ingen eller meget små mængder alkohol. Det viser nye studier gennemført af svenske og danske forskere fra blandt andet Karolinska Instituttet i Stockholm og Rigshospitalet i København.
 
Samlet set omfatter de to skandinaviske forskningsstudier mere end 2750 deltagere, hvoraf godt halvdelen var leddegigtpatienter. Der var altså tale om et såkaldt case-kontrol-studie. Alle deltagerne blev udspurgt om deres livsstil, fx i forhold til rygning og alkohol, og der blev taget blodprøver, hvor deltagernes genetiske risici blev undersøgt.
 
Forskerne sammenlignede alkoholforbruget hos gruppen med leddegigt (case-gruppen) med gruppen uden leddegigt (kontrol-gruppen) Undersøgelserne viste, at leddegigtpatienterne i gennemsnit drak færre genstande om ugen end de raske deltagere. Og de raske deltagere, der havde et moderat/det største alkoholforbrug, reducerede deres risiko for at få leddegigt med op til 50 procent i forhold til dem, der drak de mindste mængder alkohol.
 
Forskerne konkluderer, at man fortsat skal råde til rygestop i forhold til at nedsætte risikoen for leddegigt, men at denne anbefaling ikke nødvendigvis bør gælde for alkohol. Man vil dog ikke anbefale alkohol som et generelt forebyggende middel mod leddegigt, men der er brug for flere studier til at undersøge sammenhængen nærmere, lyder det fra forskerne.

Det vides ikke, om alkohol kan bremse den videre udvikling i sygdommen, efter at diagnosen er stillet.
 
 
  
Tilbage     Udskriv

SPONSOR: